مهار میگرن توسط متخصصان ایرانی

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از یک کاشت محرک عصب، موفق به مهار میگرن در بیماران مقاوم به درمان شدند.

به گزارش ایسنا، میگرن اختلالی است با ویژگی‌های سردردهای ملایم یا شدید پی در پی که غالبا با علائمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است.

این نوع سردرد در یک طرف سر است و از دو تا 72 ساعت از زمان شروع ادامه می‌یابد. از دیگر علائم میگرن حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی، صداترسی و افزایش درد با بالا رفتن میزان فعالیت بدن است. دلایل بروز میگرن محیطی و ژنتیکی است، اما حدود یک سوم مبتلایان آن را به ارث برده‌اند.

میگرن در میان زنان دو تا سه برابر مردان است و گفته می‌شود 10 درصد از جمعیت جهان مبتلا به میگرن هستند.

در حالی که هم‌اکنون درمان میگرن به روش دارویی در این بیماران انجام می‌شود، دسته‌ای از آنها با هیچ یک از رو‌ش‌های دارویی درمان نمی‌شوند.

اکنون متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شده‌اند با کاشت یک محرک عصب، میگرن را در این بیماران مهار کنند.

محرک عصب اکسی پیتال گردن، دستگاهی است در اندازه 3*5 سانتی‌متر برای تحریک ناحیه پشت گردن بیمار (عصب پس سری) که با تونلینگ، زیر ناحیه شکم بیمار کار گذاشته می‌شود و از طریق یک ژنراتور اقدام به ایجاد تحریک عصب کرده و موجب کاهش دردهای شدید میگرن می‌شود.

منبع : سایت میگنا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این‌که این کاشت (محرک عصب) برای اولین‌بار و به تازگی وارد ایران شده است افزود: این محرک عصب برای نخستین بار در کشور در یک بیمار که به مدت هشت سال از سردرد‌های میگرنی رنج می‌برد، کار گذاشته شد که نتایج حاصل، نشان از مهار درد میگرن در اوست.

عمر  باتری  این دستگاه 10 تا 15سال است که هیچ زحمتی برای بیمار به دنبال ندارد. قیمت این محرک عصبی کوچک 90 میلیون تومان اعلام شده است که در دو مرحله پرداخت می‌شود. مرحله‌ی اول، تست دستگاه برای مدت دو هفته در بیمار است که در صورت نتیجه رضایتبخش هزینه‌ی کامل در مرحله نهایی پرداخت می‌شود.

این دستگاه مناسب بیمارانی است که درمان میگرن آنها به هیچ یک از روش‌های دارویی در فرآیند مراجعه به روانشناس بالینی، نورولوژیست و متخصصان درد پاسخ نداده است و در واقع مقاوم به درمان دارویی هستند.